November: campagnemaand Bloedserieus

Op de agenda: hevig menstrueel bloedverlies. Vrijwel elke dag of maand heeft inmiddels een eigen gezondheidsthema. November is daarop geen uitzondering. Tijdens de campagnemaand Bloedserieus worden de spotlights gericht op hevig menstrueel bloedverlies. Hevig menstrueel bloedverlies (HMB) is geen zeldzame gynaecologische aandoening. In de premenopauze krijgt 20% van de vrouwen hiermee te maken. In Nederland alleen gaat het om zo’n 500.000 vrouwen tussen de 35 en 55 jaar. Veranderingen in de hormoonhuishouding zijn in die groep doorgaans de oorzaak, hoewel dat in 60% van de gevallen niet met zekerheid kan worden vastgesteld.

HMB kan het symptoom zijn van een onderliggende medische aandoening. Denk aan adenomyose, endometriose, PCOS, gynaecologische kanker, een infectie van het kleine bekken of een stollingsstoornis als de ziekte van Von Willebrand. In de eerste jaren na de menarche is de menstruatie ook vaak heftiger.

‘Vrouwen met HMB hebben een bloedserieus verhaal,’ zegt Paula Kragten, woordvoerder van de Bloedserieus-campagne. ‘De campagnenaam is niet zomaar gekozen. Maar ondanks de impact die abnormaal bloedverlies op het dagelijks functioneren heeft, niet alleen lichamelijk, maar ook psychisch en sociaal, wachten te veel vrouwen tot het echt niet anders kan voordat zij medische hulp zoeken. Als zij dat al doen. Dat is niet alleen de ervaring van vrijwel elke gynaecoloog of gezondheidsprofessional die ik over deze menstruatiestoornis heb gesproken, het wordt ook bevestigd door diverse online onderzoeken.’

Uit online survey van Radboudumc onder meer dan 42.000 vrouwen bleek bijvoorbeeld dat 54% van de ondervraagden last heeft van een hevige menstruatie en dat 38% daarvan zoveel klachten ondervindt dat de agenda er op moet worden aangepast. Slechts 48,6% is daarover open tegen familie of vrienden. De uitkomst van het vervolgonderzoek naar het productiviteitsverlies door menstruatieklachten (8,9 dagen per jaar) onder meer dan 30.000 vrouwen ging in 2019 viraal.

‘Uiteraard moet je bij online onderzoek rekening houden met de zogenaamde selectiebias, maar deze cijfers geven toch inzicht in hoe diepgeworteld de overtuiging is dat je over je menstruatie nu eenmaal niet zeurt en wat daar het gevolg van is. Uit een online survey onder 1.004 Nederlandse vrouwen met HMB-klachten bleek dat slechts 54% naar de huisarts gaat – bijna de helft doet dat dus niet en slechts 27% vervolgens bij de gynaecoloog belandt.’

Andere uitkomsten: meer dan de helft (60%) denkt nog altijd dat menstruatieproblemen er nu eenmaal bij horen. Driekwart (75%) weet niet dat HMB een medisch erkende aandoening is. Meer dan een kwart (27%) denkt dat de huisarts toch niets kan doen. Maar liefst 35% had eerder medische hulp gezocht als men had geweten dat HMB ofwel menorragie een erkende aandoening is en 28% was eerder naar de huisarts gegaan als men had geweten dat er meerdere, eenvoudige behandelopties zijn – zowel eerstelijns als tweedelijns.

‘Los van het feit dat er meer behandelmethoden zijn dan een hysterectomie of hormoontherapie – iets dat opvallend veel vrouwen denken – door géén medische hulp te zoeken loop je onnodige gezondheidsrisico’s. Dat moet echt anders. Doorlekken is niet het ergste dat je kan overkomen. Je agenda rond je menstruatie moeten plannen is niet normaal. De campagne Bloedserieus moedigt vrouwen aan openheid van zaken te geven en hun menstruatieverhaal wel te delen. Met elkaar én met de arts. Het is belangrijk om inwendig onderzoek te laten doen om onderliggende gezondheidsrisico’s uit te sluiten. Daarbij is het belangrijk om te weten welke behandelopties er zijn en wat daarvan de voor- en nadelen zijn. De beste behandeling is voor iedereen anders.’

Over de campagne Bloedserieus

Tijdens de campagnemaand Bloedserieus in november (voorheen de campagneweek Draag-Weer-Wit) wordt HMB extra in de spotlights gezet. Via de website hevigbloedverlies.nl wordt het jaar rond voorlichting gegeven. Vrouwenzorgprofessionals worden van harte uitgenodigd om de campagne Bloedserieus te ondersteunen. Bijvoorbeeld door in november een eigen (online) voorlichtingsevent of (avond) spreekuur te organiseren. Participeren kan ook door een blog of feed over HMB te publiceren, door voorlichtingsbrochures te verspreiden, voorlichtingsvideo’s in de wachtkamer te vertonen of door eigen keuzewijzers en voorlichtingsmateriaal over HMB/menorragie nog eens extra onder de aandacht te brengen. De website hevigbloedverlies.nl en de campagnemaand Bloedserieus zijn een initiatief van hologic.nl.

Referenties:

Schoep ME, Nieboer TE, van der Zanden M, Braat DDM, Nap AW. The impact of menstrual symptoms on everyday life: a survey among 42,879 women, American Journal of Obstetrics and Gynecology (2019). doi: 10.1016/j.ajog.2019.02.048.

Schoep ME, Adang, EMM, Maas JWM, et al; Productivity loss due to menstruation-related symptoms: a nationwide cross-sectional survey among 32,748 women, BMJ Open (2019). doi: 10.1136/bmjopen-2018-026186.

Heavy Periods, online survey among 1,004 women who have experienced heavy periods in the past 3 years (18+), 14th to 18th September 2018, 24 september 2018, 3 Monkeys Zeno for Hologic Benelux.